Rasvalet

Har skrivit ett inlägg på ett hundforum, tänkte att jag kopierar in det här med.
Man kanske kan få tips här också liksom.

Jag håller på och få panik, jag funderar och funderar och känner efter vad som är rätt och vad som skulle passa mig och jag blir inte klokare utav det!

Jag har tidigare skrivit dessa trådar :
http://www.alltomhundar.com/hundforum/viewtopic.php?f=8&t=69040

http://www.alltomhundar.com/hundforum/viewtopic.php?f=8&t=68906

Och jag kände mig ganska säker på att en retriever skulle det bli, men sen när jag funderar djupare så vet jag ändå inte om det är RÄTT.

Anledningen till att jag tänkte välja retriever är för att jag tycker de har en trevlig mentalitet, alltid glada och vi hitta på roliga saker, och mycket "will to please" det stod/står mellan antingen en till tollare, men tollarna upplever jag som en väldigt ojämn ras både i utseende och mentalitet. Rent krasst upplever jag att tollarna har en kass mentalitet.

eller en flat, men flattarna tycker jag nästan är en aning för stora, men de verkar vara en ganska så jämn ras i både mentaliteten och utseendet. Men däremot tycker jag det verkar vara en ganska så sjuk ras. Läste på flatklubbens RAS dokument och där stod det att ca 30% av flattarna dör i cancer, vilket jag tycker är en väldigt hög siffra.

 En väninna tycker att en Welsh springer spaniel skulle passa mig, och det har hon säkert rätt i, men samtidigt så har jag aldrig varit förtjust i spaniels med deras päls (inte för att welsh har så mycket) öron och utseende. Och därför känns det inte helt rätt att skaffa en welsh heller.... eller?

Jag vill kunna använda min hund till allt, sök,spår,lydnad utställning osv, den ska kunna följa med. Om jag vill och får bättre tävlingsnerver så vill jag ha en hund som man kan tävla med och komma någonstans. Därför är det ju en fördel att den är lättlärd med WTP.

 Mellanstora hundar tycker jag om, för det är en behändig storlek. Innerst inne så känner jag att jag vill träna, träna och tävla, verkligen arbeta med hunden, men grejen är att jag har en del psykiska problem som ställer till det för mig i vardagen och när jag har mina sämre dagar/månader m.m så har jag inte så mycket ork och då blir det rätt naturligt att man inte orkar träna lika mycket, och jag vill inte ha en hund som "klättrar på väggarna" den tiden då jag mår som sämst.
Så vad är rätt ras för mig? Hjälp mig... Jag har inte en susning ärligt talat. Har ni några tips? Gärna i mellanstorlek till stor eftersom min sambo vägrar småhundar.

Om ni ex. säger aussie och jag säger nej den är skarp har jag hört, då får ni gärna berätta mer om den och säga nej den är inte så skarp eller ja den är skarp men om man gör så här så blir det bra m.m. Ursäkta detta blev ett långt inlägg, men jag känner verkligen att jag behöver stöd och råd.


Kommentarer
Postat av: Ylva

Har du kollat något på Kelpie? Har själv berger des pyrenees och tycker kelpien verkar vara lite lik, många vet jag har valt mellan berger och kelpie. Har iof aldrig hälsat på en, men de verkar vara väldigt arbetsglada, och passar till de mesta gör de ju också! :)

2008-05-24 @ 20:31:01
URL: http://www.bissvargen.com
Postat av: Ylva

Ja du.. alla hundar som är den typen som vill arbeta och gillar det mesta är väl sådana hundar som kan bli lite rastlösa om de inte får någon träning.. Men hur dåligt mår du under dessa perioder? För det funkar ju om man kan göra småsaker inomhus, lite problemlösning eller så.. Större problem är det ju om man mest ligger och inte har ork.

2008-05-24 @ 21:48:19
URL: http://www.bissvargen.com
Postat av: Ylva

Svårt det där.. men jag tror ju att en flatte skulle bli värre än en kelpie av att inte få utlopp för sin energi i varje fall.. Lycka till med rasvalet i varje fall :)

2008-05-24 @ 22:56:55
URL: http://www.bissvargen.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0